Strikkeoppskrifter

Strikk for livet brosjyre med strikkeoppskrifter finner du ved å klikke her.

Noen tips før du setter igang:

1: Følg oppskriften, og bruk babyull og ønsket størrelse på pinnene. Du får kjøpt Strikk for livet babyull på Sparkjøp. 10% av inntektene går til Strikk for livet. Du kan også bruke annen babyull.

2: Vi har størst behov for kuvøsesett i størrelse nyfødt.

3: Vask gjerne plaggene i milo eller liknende ullvask, eller frys tøyet før sending. Dette er inget krav.

4: Har du strikket en hel kuvøse bestående av et par sokker, en lue, en genser og et teppe så fest alle delene slik at de ikke kommer bort fra hverandre. Dette gjelder også hvis du har strikket et sett uten teppe, eller sokkepar. Fest med en tråd gjennom alle delene, så er settet klart til å deles ut, og vi kan bare pakke det rett ned.

5: Bruk så lite embalasje som mulig ved innsending og levering. Det er ikke nødvendig å pakke hvert sett i hver sin pose eller papir, da vi fjerner all embalasje før sending.

6: Støtt Strikk for livet økonomisk ved å gjøre oss til din grasrotmottaker når du spiller via Norsk tipping. Les mer hvordan du kan gjøre det her.

Vi skulle så gjerne takket alle og enhver personlig, men ressursene strekker beklageligvis ikke til. Vi benytter derfor denne anledningen til å takke alle som bidrar med den fantastiske jobben dere gjør!

Strikk en kuvøse

STØRRELSER:
Prematur (nyfødt).

GARN:
400 gram (550 gram) Strikk for livet BabyUll, eller annen babyull

PINNESTØRRELSE:
Pinne nr. 3,5 – 4. Pinne nr. 3 til sokker. (Tykkere pinner enn normalt for å oppnå et luftig og tøyelig resultat).

IMG_4997

 Genser

Legg løst opp 42 (54) masker. Strikk vrangbordstrikk med 2 masker rett og 2 masker vrangt, til arbeidet måler 16 (20) cm. Legg opp 16 (26) nye masker i hver side til ermene. Strikk 6 (8) cm videre, fell løst av de 30 (36) midterste maskene til halsåpning, og strikk ut pinnen. Snu, strikk tilbake og legg løst opp 30 (36) nye masker til halsåpning bak. Strikk ut pinnen.

Du har nå begynt å strikke bakstykket. Strikk 6 (8) cm videre. Fell løst av 16 (26) masker i hver side. Strikk videre 16 (20) cm og fell løst av. Sy sammen i sidene og under ermene med kastesting.

TIPS TIL OPPLEGG AV NYE MASKER TIL ERMENE:
Strikk 1 rettmaske, men la masken være på venstre pinne. Løkken som danner ny maske settes på venstre pinne og det er laget 1 ny maske. Fortsett slik til ønsket masketall.

IMG_4992

Teppe

Legg opp 3 masker og strikk rett frem og tilbake i rillestrikk. Øk 1 maske i begynnelsen på hver pinne (øk innenfor 1 maske) til arbeidet måler ca. 55 (65) cm (teppets sider måler ca. 80 (90) cm). Fell videre i begynnelsen på hver pinne ved å strikke 2 masker rett sammen til det er 3 masker igjen på pinnen. Fell av disse maskene og fest tråden.

Strikk gjerne tepper etter andre oppskrifter. Vi ønsker da tepper som er ca. 80 – 90 cm eller større.

IMG_4995

 Tubesokker

Legg løst opp 32 (40) masker jevnt fordelt på 4 pinner. Strikk rundt i vrangbordstrikk med 2 masker rett og 2 masker vrang til arbeidet måler 1,5 (2) cm.

Skjermbilde 2015-11-26 kl. 07.36.19 PM

Deretter strikkes det etter diagrammet til arbeidet måler ca. 15 (17) cm. Fell til tærne ved å strikke alle vrangmaskene sammen 2 og 2. Strikk 2 omganger vrangbordstrikk med 2 rett og 1 vrang. Deretter strikkes alle rettmaskene sammen 2 og 2. Strikk 2 omganger vrangbordstrikk med 1 rett og 1 vrang. Klipp av garnet, strikk 2 og 2 masker rett sammen, samtidig som tråden trekkes gjennom maskene. Fest tråden. Det kan eventuelt felles til tærne på hver omgang. Dette for at sokkene ikke skal bli for spisse. Sokkene kan eventuelt strikkes frem og tilbake og deretter sys sammen. Samme felling som forklart over.

IMG_4993

 Lue

Legg opp 80 (88) masker jevnt fordelt på 4 pinner. Strikk 40 (50) omganger rundt i vrangbordstrikk med 2 rett og 2 vrang.

Fellinger:
1. omgang: Strikk *2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 masker vrangt sammen*
gjenta fra *-* ut omgangen = 70 (77) masker

2. omgang: Strikk *2 rett, 2 vrang, 2 rett, 1 vrang*
gjenta fra *-*

3. omgang: Strikk *2 rett, 2 vrang, 2 m rett sammen, 1 vrang*
gjenta fra *-* ut omgangen = 60 (66) masker

4. omgang: Strikk *2 rett, 2 vrang, 1 rett, 1 vrang*
gjenta fra *-*

5. omgang: Strikk *2 rett, 2 vrang, 2 vrangt sammen*
gjenta fra *-*ut omg = 50 (55) masker

6. omgang: Strikk *2 rett, 3 vrang*
gjenta fra *-*

7. omgang: Strikk *2 rett, 1 vrang, 2 vrangt sammen*
gjenta fra *-* ut omgangen = 40 (44) masker

8. omgang: Strikk*2 rett, 2 vrang*
gjenta fra *-*

9. omgang: Strikk*2 rett sammen, 2 vrangt sammen*
gjenta fra *-* ut omg =20 (22) masker

10. omgang: Strikk *1 rett, 1 vrang*
gjenta fra *-*

11. omgang: Strikk 2 og 2 masker rett sammen = 10 (11) masker.
Klipp av garnet og trekk tråden gjennom maskene. Fest tråden.

Luen kan eventuelt strikkes frem og tilbake og deretter sys sammen med kastesting. Samme felling som forklart over.

IMG_4994

Du kan bidra med å strikke enkelte deler av kuvøsen, eller en komplett kuvøse. Delene i en komplett strikket kuvøse festes sammen. Settet er da klart til utdeling til en mor med et nyfødt barn.

IMG_2717

Strikk for livet
Postboks 2004 Grünerløkka
0505 Oslo

For direkte levering se her.

Stickbeskrivningar på svenska

Hvis du ønsker å strikke etter andre oppskrifter

Det er helt greit å strikke etter andre oppskrifter enn de vi har lagt ut. Det er bare bra å få barnetøy i ulike størrelser. Ikke vær redd for at det du strikker er for stort eller lite, det passer til noen. Både premature og nyfødte født til termin trenger varme. Husk at klærne skal rett mot huden, og at det derfor er viktig at det ikke klør. Det bør strikkes i myk babyull. Premature i Tanzania veier ned mot 1000 gram, og vanlig fødselsvekt er 2500 gram. Vi tar også imot strikket tøy til eldre syke barn som ligger på sykehuset for infeksjoner, underernæring osv. De er syke og trenger varme.

78 thoughts on “Strikkeoppskrifter

  1. Hei
    Ble kjent med siden deres nå i jula og har lyst til å bli med på dette:)
    Har vært inn på sparkjøp sine sider, men finner ikke dette garnet( har de sluttet med det?)
    Har dere noen plasser i Trondheim som tar i mot?

    Hanne G

    • Hei, sparkjøp selger ikke garnet på nett, kun i butikkene. For full oversikt over innleveringsplasser se fanen «kontakt oss». Nærmes deg blir nok på Rissa. Rebekka😊

  2. Tilbaketråkk: Strikk for livet kuvøse | Lenas hobbyverksted

  3. Heia😊
    Kan man fortsatt levere inn strikkproduksjonen i informasjonsskranten på Bergen storsenter?

    • Hei, det går to sendinger snart, men jeg vet ikke akkurat når. Det er mange faktorer som spiller inn. For oss er det uansett best at det sendes inn strikk jevnt ut over året så det er lettere for oss å håndtere det, enn å annonsere sendinger veldig bredt og få masse på en gang. Bare send inn når du har noe klart:) Tusen takk for hjelpen! Rebekka

  4. Hei! Er bosatt i Sverige, har dere noen adresse her som jeg kan sende til? Ettersom jeg befinner meg i EU blir det en masse toll og tull😉når man sender pakker til Norge. Alternativet er å sende med slektninger på besøk, som kan poste i Norge.

    • Hei, vi er en Norsk organisasjon og har dessverre kun innlevering og adresse i Norge. Håper det løser seg med levering, vi setter stor pris på hjelpen, den kommer godt med! Rebekka

  5. Hei, Jeg har strikket/heklet noen babyplagg til prosjektet i Dale babyull. Men har mye garn av typen 50% bomull og 50% merinoull er det noe en kan ha til teppe til større barn?

  6. Hei, jeg har veldig lyst å bidra, men synes at oppskriftene er litt kjedelig å strikke. jeg lurer derfor på om jeg kan bruke andre oppskrifter, så lenge plaggene har lik fassong?

    • Hei, det går helt fint å strikke etter andre oppskrifter, men til de nyfødte så gir vi det som er strikket etter oppskriften da dette er strikket slik at det passer babyer i flere størrelser og det passer en stund fremover. Det er mange som ikke har noe å bytte til når de vokser ut av det, så vi syns det er fint at alle nyfødte får noe som passer en liten stund. Det er veldig fint med annen strikk til større babyer og barn også, da gir vi dette til barneavdelingene hvor det er syke barn. Takk:) Rebekka

  7. Fant nettopp denne siden og har begynt å strikke. Dette er virkelig noe jeg har lyst til å støtte!

    Men jeg lurte på en ting: det står at man skal feste plaggene sammen. Mener dere da at man skal feste de så det er lettere å håndtere, for så å klippe opp tråden når plaggene skal brukes. Eller er det meningen at luen, sokkene og genseren skal sitte sammen når babyen har det på?

    Kanskje et dumt spørsmål, men noen må ha det med tskje vet dere😉

    • Hei, plaggene skal festes sammen for så å ta de fra hverandre når de skal brukes. Vi ønsker bare at de skal henge sammen under transport og håndtering slik at delene ikke flakser i alle retninger:) Derfor holder det å legge alle plaggene oppå hverandre når du er ferdig med å strikke, og så feste en tråd gjennom alle plaggene og knyte en liten knute:) Rebekka

    • Akkurat nå er det nok sokker vi trenger mest av, men vi trenger egentlig alt, så det er bare å strikke det man har lyst til:) hvis man strikker sokker er det lurt å feste de sammen. Strikker man en hel kuvøse er det lurt å feste alt i hverandre. Takk:)

  8. Hei! Skal plaggene vaskes før de sendes inn? Redd det blir med fremmede bakterier og virus med klærne. De kan kanskje fryses ned i stedet?

    • Hei, begge deler er veldig fint. Hvis man vasker det i for eksempel milo så holder plaggene litt lenger også. Frysing er nok den beste måten for at bakterier skal dø, så det er veldig fint om du kan gjøre dette. Rebekka

  9. Har ferdig noen kuvøser, samt sett med lue og sokker.
    Har vært litt stille på hjemmesida deres samt Instagram idet siste, så jeg lurer på om dere fortsatt tar imot produkter?

    • Hei, vi tar fortsatt imot:) Det kan bli litt stille innimellom, det er fordi vi reiser, jobber 100% ved siden av, og har mange oppgaver i Strikk for livet. Litt travelt blir det når vi har reist i 3,5 mnd uten inntekt, og så vender hjem til hverdagen. Litt sykdom oppi det hele nå i det siste har gjort at det blir litt stille. Men vi jobber i kulissene, selv om vi ikke alltid får oppdatert like mye. Det er bare å sende inn, vi samler opp til neste forsending:) Rebekka:)

  10. Hvis man strikker teppe, må det være i babyull? Jeg er ikke så kjapp til å strikke og lurer på om det er ok å strikke med tykkere garn og på tykkere pinner… av garn som ikke klør.

  11. Hei,så dere på godmorgen Norge og ble veldig inspirert over deres arbeid,så jeg tenkte å være med å bidra,men lurer på om teppene må være i ren ull eller om dere kan bruke babytepper f.eks. fra sparkjøp.

  12. Jeg prøver meg på å strikke litt. Ferdig med en genser. Setter igang med lue og sokker, men orker ikke sette igang med tepper…. Forstod det var greit med luer og sokker! Jeg skriker gjerne alt bortsett fra teppene!! Er det ok??

    • Hei, det er helt greit! Man må ikke strikke hele settet. Man kan strikke deler av den, så setter vi det sammen med noe som passer:) Vi har minst av luer og sokker, så det passer veldig fint om du har lyst til å hjelpe oss med det:) Tusen takk! Rebekka

  13. Hei!
    Jeg har noen tepper liggende som jeg gjerne vil bli kvitt. disse er strikket i ren ull, og ikke babyull. Er dette interessant, eller skal jeg høre om noen andre vil ha dem?

      • Da sender jeg det sammen med kuvøser, bare jeg får strikket opp litt🙂
        Teppene er ikke veldig store, men jeg sender, så får dere se om det kan brukes.

  14. Hei! Et spm ang sokkeoppskriften! Skal jeg strikke 3 omg med r over r of vr over vr – eller – er det den tredje omganga som skal strikkes slik? Synes det ble så langt med 3 omg r over r etter at at det er forskøvet! Håper dette var forståelig!?

      • Den første er forskyvingsrunden, og runde nr 2 og 3 er r over r og vr over vr? Så skal jeg gjenta disse 3 omg hele tiden?

  15. Tilbaketråkk: Hvorfor strikkeoppskriftene er som de er | Strikk for livet

  16. Hei.Jeg så dere på God morgen Norge og fikk lyst å bidra til et flott tiltak.
    Da jeg skulle montere genseren, så meldte det seg et spørsmål. Kan jeg legge sidene mot hverandre og så sy med atter sting, eller skal sidene legges inntil hverandre slik at det ikke blir noen kant?

    • Hei, så fint at du vil hjelpe! Når du skal montere, legg sidene mot hverandre og tatt ett sting i ytterste maskelenke vekselvis 1 sting i hver side = kaststing for å unngå «harde» sømmer. Vi anbefaler også å ikke bruke mange farger i samme plagg. Det blir mange tråder å feste som igjen kan lage «harde» sømmer. Rebekka

  17. Hei, har en del klart til sending. Har endret litt på genseren, da jeg syntes armene virket veldig korte. Strikker nå armene i rettstrikking slik at de blir lengre enn ved 2 r/2vr. Da kan de enkelt brettes til ønsket lengde:-) Håper det er ok.
    Mvh Katrin

    • Hei, vi har litt korte armer da vi prøver å unngå at de små skal få ull inn i munnen når de strekker armen opp mot ansiktet. Da er det best at de kjenner huden fra sin egen hånd. Er armene lenger vil de kjenne genseren og kanskje begynne å sutte på den. Vi legger snart ut en forklaring på hvorfor strikkeoppskriftene er slik de er. Det ligger endel utprøving og sykepleiefaglige vurderinger bak strikkeoppskriftene:) Armene rekker på de minste ned til albuen/underarmen. Rebekka

    • Hei, når du skal montere bruker du garnet. Legg sidene mot hverandre og tatt ett sting i ytterste maskelenke vekselvis 1 sting i hver side = kaststing for å unngå «harde» sømmer. Vi anbefaler også å ikke bruke mange farger i samme plagg. Det blir mange tråder å feste som igjen kan lage «harde» sømmer. Rebekka

  18. Hei!
    Kjempe bra prosjekt. Var å leverte en pakke med luer, tepper og gensere når dere var i Bergen. Fins det en plass man kan levere direkte i Bergen?
    Jeg lurer også på om dere ønsker noen bukser?

  19. Hei! For et supert prosjekt! Jeg lurte på en ting; omtrent hvor mye garn trengs det til et teppe?🙂

  20. Alle mine barn har hatt stor nytte av strikkede plagg, også min sønn som ble født prematur. Jeg synes at ubehandlet ullgarn, helst fra Nøstebarn er det desidert beste.

  21. Jeg strikker tepper for tiden. Gleder meg til å kunne sende dem inn. Sender ikk efør det blir et visst antall. Til nå har jeg strikket fire, og holder på med det femte. Genser har det også blitt, men synes nok at tepper er morsommere å strikke.
    Flott tiltak! Godt å kunne hjelpe.

  22. Hei! Har akkurat oppdaget siden. Har strikket for Afrika før og gjør det gjerne igjen. Bruker helst babyull for enkelte alpakkagarn krymper lett i vask. Ser på innleggene at noen ikke vil strikke rundt. Da kan man strikke en «djevellue» eller skøyteløperlue som strikkes frem og tilbake. Jeg deler oppskrift om ønskelig. MVH Maj Helgesen

  23. Det er fint at så mange strikker til premature nyfødte. Selv er jeg interessert i dette, men har ikke noen oppskrifter, så er det noen som har en del oppskrifter, er jeg takknemlig å få disse,
    enten på mail gunns@live.no eller til Gunn Kristensen Mathias Lundsgt. 3. 7506 Stjørdal.

    M.v.h. Gunn Kristensen

  24. Hei. Ser et annet sted at dere har fått relativt få luer. Det er mange som misliker å strikke med fem pinner, og mange liker ikke å sy sammen. Det kan være noe av grunnen. Jeg fant ut at denne oppskriften går fint på liten rundpinne fram til etter første – og faktisk såvidt andre – felling. Da kan man enten gå over til fem pinner eller fram og tilbake.

  25. Hei og takk for et flott opplegg! I oppskriftene deres finner jeg ikke pinnestørrelsen på luen og teppet. Kan dere ikke fylle det inn i oppskriftene. På forhånd takk. Hilsen Inger

  26. Så utrolig flott! Jeg strikker gjerne, men stusser litt over kommentaren «Vi ønsker at det strikkes i ull som er mykt og ikke klør eller loer da klærne skal ligge inntil sart babyhud. Merino- og alpakkaull er gode alternativet.» Alpakkaull er deilig og mykt, men det loer en hel masse. Babyull, derimot, fås rimelig og i mange farger, og loer ikke det jeg vet.

    Ikke meninga å bare komme med kritikk til et så bra prosjekt; dette var kunt ment som et tips.🙂