Vi trenger mer luer og sokker i størrelse nyfødt:)

 Noen vil strikke hele kuvøsesett, noen vil strikke enkelte plagg. Uansett hva du vil, så blir vi glade for at du hjelper oss med å strikke! Løse plagg setter vi sammen til sett. Vi ser at vi får inn færre luer og sokker, så dette trenger vi nå mer av i størrelse nyfødt (oppskrifter følger). Vi trenger først og fremst hele sett bestående av lue, sokker, genser og teppe festet sammen (oppskrifter finner du under «strikk en kuvøse» lenger opp), men hvis du vil hjelpe oss med å fylle opp der vi skal sette sammen sett, så er det altså i lue- og sokkeskuffen vår at det minker fortest. Vi trenger alt, så om du strikker et teppe eller en genser nå, så har vi absolutt behov for det også, vi har behov for alt!

Luer og sokker Strikk for livet

Sokker har en lei tendens til å stikke av fra hverandre. Husk derfor å feste de sammen når du har strikket et par:)

Her er lue- og sokkeoppskriftene. Størrelse nyfødt, som vi trenger mest av, er i parantes:)

Lue
Pinne 3,5-4 (for tøyelig og luftig resultat)
Garn: Babyull

Lue Strikk for LivetLegg opp 80 (88) m fordelt på 4 pinner. Strikk ribbestrikk med 2 r og 2 vr, 40 (50) omg. Felling:

1. omg: *2r, 2vr, 2r, 2vr sammen* gjenta ut omg – 70 (77) m
2. omg: *2r, 2vr, 2r, 1vr*
3. omg: *2r, 2vr, 1r, 2vr sammen* gjenta ut omg – 60 (66) m
4. omg: *2r, 2vr,1r,1vr*
5. omg: *2r, 2vr, 2vr sammen* gjenta ut omg – 50 (55) m
6. omg: *2r, 3vr*
7. omg: *2r, 1vr, 2vr sammen* gjenta ut omg – 40 (44) m
8. omg: *2r, 2vr*
9. omg: *2r sammen, 2 vr sammen* gjenta ut omg – 20 (22) m
10. omg: *1r, 1vr*
11. omg: *2r sammen* – 10 (11) m

Klipp tråden og trekk den gjennom m.
Fest tråden. Luen kan eventuelt strikkes frem og tilbake, og deretter sys sammen.
Samme felling som over.

 Tubesokker
Pinne 3 (for tøyelig og luftig resultat)
Garn: Babyull
Strikk for livet sokker
Legg løst opp 32 (40) m.
Strikk vrangbord 2r, 2vr til arbeidet måler 1,5 (2) cm.
Deretter strikkes det 1 omgang (omg) der mønsteret forskyves 1m til venstre slik:
over 2r, 2vr blir det 1vr, 2r, 1vr.
*strikk 3 omg med r over r, og vr over vr. Forskyv mønsteret 1m til venstre*.                                   Gjenta fra * til * til arb. måler ca.15 (17) cm.
Felling: Strikk alle vrang-m 2 og 2 sammen.
Strikk 2 omg med r over r og vr over vr. Deretter strikkes alle rett-m sammen 2 og 2.
Strikk 2 omg med r over r og vr over vr, og strikk deretter alle sammen 2 og 2.
Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest.

Du kan eventuelt felle på hver omg i stedet for å strikke omg mellom fellingene. Dette for at sokkene ikke skal bli for spisse. Sokkene kan eventuelt strikkes frem og tilbake, og deretter sys sammen. Samme felling som over.

Ønsker dere alle en god helg!

Rebekka:)

11 thoughts on “Vi trenger mer luer og sokker i størrelse nyfødt:)

  1. Hei!
    Jeg har akkurat strikket ferdig min første lue, og regner med at det blir flere. Men så lurer jeg på:
    1. Foretrekker dere at vi vasker plaggene før vi sender, eller blir alt vasket før bruk uansett? Hvis vi vasker, bør plaggene pakkes inn/merkes på noen måte?
    2. Er det noen som har prøvd ut om andre strikketeknikker gir like funksjonell og elastisk lue? Fletter, perlestrikk eller lignende?
    3. Pynt: Får jo lyst til å dille litt med disse luene – dusker, knapper eller lignende. Er det upraktisk i bruk? (forstår at det i så fall må festes sånn at det ikke hindrer elastisitet eller oppbrett).

    • Hei, så bra du hjelper til! Vi syns det er bra om plaggene blir vasket i milo før bruk, da det fjerner litt lo og støv og plaggene blir holdbare. Her blir de levert rett ut til mødrene uten å vaskes, det gjør de selv. Plaggene bør festes i hverandre hvis de utgjør et sett. De trengs ikke å puttes i poser hver for seg. Fest sokker som hører sammen i hverandre. Det er forsøkt ulike strikketeknikker, og ribbestrikk er det vi foretrekker da det blir mest elastisk. Sokkene strikkes med ribbestrikk hvor du forskyver mønsteret. Man kan gjerne pynte med dusker, merker ol, sålenge det ikke er noe hardt som kan gi merker😊 håper dette var svar på spørsmålene dine, og at strikkingen går greit😊 Rebekka

    • Så bra! Du kan sende det til Strikk for livet, Postboks 2004 Grünerløkka, 0505 Oslo. Vi har også direkte levering i Oslo (resepsjonen på Ullevål sykehus), Bergen (informasjonen på Bergen storsenter) og Sandnes (i butikken Gjestal Garn på Amfi Vågen). Se alle oppskriftene våre (til hele kuvøseset) under fanen «strikk en kuvøse». Merk at vi anbefaler større pinner enn vanlig på babyull. Takk for at du vil hjelpe til! Rebekka

  2. Kan jeg bruke garn av babyalpakka og silke? Spør fordi det er dette jeg har liggende. Kan alltids kjøpe vanlig babyull hvis det er å foretrekke.

  3. Bra med en påminnelse. Satt akkurat og lette etter noe å strikke, så denne påminnelsen kom veldig beleilig:) Håper det kommer noe fra meg etter påske. Lykke til.

  4. Hei sender en ladning med noe variert innhold. Inneholder litt større luer, jakker og sokker i tillegg til kuvøse størrelser. Lykke til videre. Er imponert det arbeide dere gjør🙂