Hvorfor strikkeoppskriftene er som de er

Vi har fått mange spørsmål om ulike elementene i kuvøsen, og tenker det kan være greit med en oppklaring i hvorfor strikkeoppskriftene er som de er. Håper dette kan være til hjelp når du skal strikke en kuvøse:)

Klikk her for strikkeoppskriftene

Garntype:
Vi ønsker at det strikkes i babyull. Ull er best da det regulerer temperaturen godt og varmer best når det er kaldt. Ull blir heller ikke så kaldt om det blir vått, slik andre kvaliteter kan bli. Ull puster og er det beste alternativet for babyene som ikke har mange andre kilder til varme. Babyull anbefales fordi dette er en ullkavlitet som er myk, ikke loer så mye og som ikke klør mot den sarte babyhuden. Nyfødte, særlig premature har tynn og skjør hud, og babyull er tilpasset dette.

BabyullDet er en helt klar fordel at det er ren ull og ikke blandet med andre materialer. I Tanzania bruker de ofte åpen ild når de lager mat, og det er en helt klar fordel om klærne ikke er iblandet brannfarlige materialer. Andre materialer puster kanskje ikke like godt som ullen, og barnet kan bli nedkjølt om det blir vått. De har ofte ikke bleier, og hvis foreldrene er ute på markene og jobber mens storesøster passer på, så kan de ligge våte en stund hvis storesøster har mange ting å huske på. Kanskje har de ikke så mye å bytte til heller.

De korte armene i kuvøsegenseren:
Disse er korte fordi de små babyene ofte tar hånden opp mot munnen. Det har vært utprøvd ulike lengder på armene, men for at babyene ikke skal få ull inn i munnen når de tar hendene mot ansiktet så er armene litt kortere. Barnet har godt av å kjenne huden på hendene mot ansiktet og munnen. Armene på genseren ser nok kortere ut enn de er, på noen av de små rekker de helt ned til underarmen. De har også teppet rundt seg:)

Kuvøsestrikk

Ribbestrikk/store pinner selv på tynt garn:
Både sokkene, luen og genseren er strikket i ribbestrikk. Dette er fordi plaggene skal passe lenge, de er tøyelige og dermed lette å kle på og føyer seg lett etter kroppen. Ribbestrikk gjør også at plaggene puster bedre.

Det er en fordel at plaggene passer lenge da familien ofte ikke har råd til å kjøpe større klær når lua, sokkene eller genseren blir for liten. Det er heller ikke god tilgang på varme klær. Er plaggene ikke ribbestrikket passer de ikke like lenge, og barnet har kanskje ikke noe annet å bytte til. Derfor strikker vi ribbestrikk og med store pinner (3,5-4) på tynt babyullgarn. Det er meningen at det skal bli løst og veldig tøyelig. Plaggene får da luftlommer som isolerer godt. Strikker du løst kan du benytte pinne 3,5. Strikker du fast anbefaler vi pinne 4.

Luen vi foreksempel ikke vie seg veldig ut på de små barna. Den vil også være litt lang i starten, men dette gjør ikke noe, for selv på det lille hodet sitter den siden den er ribbestrikket. Det som er for langt lukker seg over hodet. Når barnet blir større utvider luen seg og lengden kommer mer til nytte.

Tubesokkene har ikke hel, og dette er kjekt da de passer selv når foten vokser. Mønsteret gjør at de føyer seg godt etter foten. I starten vil det være knestrømper, noe som varmer godt når de er så små. Etterhvert blir det mer vanlig strømpelengde. Mønsteret gjør at de også utvider seg i bredden når foten vokser.

Teppet er større enn vi er vant til for premature i Norge:
I Norge ligger ofte de premature i kuvøser som er varme. Da legger man gjerne et teppe over de i  kuvøsen, men teppet trenger ikke være så stort. I Tanzania brukes vanligvis ikke kuvøser slik vi kjenner de på grunn av en rekke omstendigheter som for eksempel hygiene, nok personale til å holde oppsyn og stabil strømforsyning. Hovedkilden til varme kommer derfor fra de strikkede kuvøsene. Teppet skal da ikke bare ligge i ett lag over, men det tulles mange ganger rundt så det er i mange lag rundt barnet. Flere lag ull isolerer godt, og det er viktig siden de ikke har andre varmekilder som kuvøsen vi er vant til.

Det er akkurat det samme hvilket mønster teppet strikkes/hekles i:
Her trenger man ikke å følge oppskriften, det kan både strikkes og hekles i hvilke mønster du måtte ønske. Det eneste vi ønsker er at teppet er ca 70-80 cm eller større. Det kan være firkanta eller avlangt, det er det samme.

Kan jeg hekle?
Ja du kan hekle, men siden kuvøsen er strikket i ribbestrikk kan man ikke hekle kuvøsen slik vi har oppskriften. Du kan finne hekleoppskrifter for nyfødt og hekle jakker, bukser, tepper osv.

Kjøpte/brukte ullplagg
Vi tar imot kjøpte/brukte ullplagg som bodyer, strømpebukser, sokker, luer og gensere osv.

Er det noe dere trenger mer av?
Vi mangler flest luer og sokker. Hvis du vil strikke enkle plagg og ikke hele kuvøsen er det derfor supert om du vil hjelpe oss med luer og sokker!

Husk å feste kuvøsedelene i hverandre om du har strikket sett:)

Vi tar også imot strikk til større babyer og barn.

Strikkeoppskriftene er et resultat av mye utprøving, og sykepleiefaglige vurderinger i arbeidet med premature og nyfødte i Tanzania.

Lykke til med strikkingen av en kuvøse!

Rebekka

5 thoughts on “Hvorfor strikkeoppskriftene er som de er

  1. Noen Nillebutikker har Gjesdal babyull innimellom, men Nilles eget babygarn kan nok ikke brukes her.

  2. Kjøpte babyull på Nille i dag, kr 10,- pr nøste, dvs under en tredel av hva jeg betalte hos andre! Har mange andre prosjekter på gang, så jeg blir ingen stor leverandør, men jeg har vervet flere til «strikk for livet».