Strikk for livets første år

2013 var et eventyrlig år. Lite visste jeg, høsten 2012, at en liten veggmelding med et spørsmål om hjelp på facebook skulle bli til en stor strikkedugnad.

Skjermbilde 2014-02-07 kl. 12.42.56

Strikkeoppfordringen ble tatt, og delt videre. Over 16.000 ganger er den delt til nå! Jeg er fortsatt lettere sjokkert, rørt og enormt glad for responsen! Og selv om det er en gammel veggmelding, er budskapet like aktuelt:) Jeg som så vidt klarer å legge opp masker på en pinne kan ikke si annet enn at det har vært svært godt å få så mye god strikkehjelp! Med denne gode strikkehjelpen kunne organisasjonen Strikk for livet se dagens lys. Og jeg kan fortelle dere at jeg er helt stum av beundring for alt dere har hjulpet til med.

Strikk for livet har også fått nye frivillige med på teamet. Jeg takket Karianne Ulseth for samarbeidet da hun trakk seg i fjor vår, og fikk deretter nye flinke mennesker med på laget. Nå består Strikk for livets daglige drift av Heidi Gamre fra sitt hjem i New York, Malin Undheim fra Bryne, og Marita Persen og meg i Oslo.

2013 var Strikk for livets første år, og allerede da måtte den opprinnelig planlagte ekstra trillekofferten byttes ut med større og organisert frakt. Dere har jo ikke akkurat ligget på latsiden med strikkingen! Med alles gode hjelp kunne vi sende ca. 1,4 tonn med strikkede kuvøser til Tanzania!

IMG_4199

Dette ble fordelt til 4 sykehus, mest til Haydom. Vi kunne med dette hjelpe ca. 7000 premature og nyfødte! Det er helt utrolig hvor mye hjelpen deres har betydd!

IMG_5181

Mange har spurt om vi trenger mer, eller om vi har fått nok. Selv med ca. 1,4 tonn det første året kan vi med trygghet si at det er et stort behov for mer. I industriland med et så godt helsevesen som i Norge fødes det, ifølge Forente Nasjoner (FN), 1,2 millioner premature hvert år. I utviklingsland, som Tanzania, fødes det hvert år 10 millioner premature enten på sykehus eller hjemme. De fleste av disse har ikke muligheten til å bruke kuvøser slik vi kjenner de. Utfordringene er mange.
En strikket kuvøse består av en lue, et par sokker, en genser og et teppe. Disse varme klærne er enkel behandling som har til hensikt å forebygge lav kroppstemperatur hos premature og nyfødte. De har nedsatt evne til å regulere kroppstemperaturen og kan bli syke og i verste fall dø som følge av nedkjøling. Dette selv i et land i Afrika. Dette er fordi et nyfødt barn trenger en stabilt høy temperatur i omgivelsene hele døgnet. Hvis de ikke har god nok bekledning, og det i tillegg er litt vind blir de skjøre små kroppene fort kalde.

IMG_5054

Takket være dere som strikker for livet kunne Haydom i 2013 oppfylle et ønske de lenge hadde hatt. Fra å hjelpe premature, til å nå også kunne hjelpe alle nyfødte babyer. Alle får hjelp, og alle kan dermed få samme mulighet til å forebygge sykdom og død for sine kjære små barn. Mange foreldre takker dere fra langt inni hjertet for at dere gir den nyfødte babyen deres en litt tryggere start på livet. De kan ta med seg babyene sine gode og varme hjem.

IMG_7404

Dere som sitter og strikker gjør oss i Strikk for livet helt rørt. Vi blir helt overveldet av flotte kort med rørende og koselige historier om dere som strikker. Dere strikkerne er mange, i alle aldre og dere strikker overalt. Dette er morsomt å høre om! Vi blir rørt når vi hører om skoleelever og lærere som ivrig gjør strikk for livet til et skoleprosjekt, eller dere som printer ut oppskrifter og leverer til bestemødre, naboer eller venner som gledelig strikker. Barn som kjøper garn for lommepengene sine, og dere som har hatt en annerledes julekalender med kuvøsestrikk. Psykiatriske dagsenter som melder om bedre helse med et meningsfullt strikkeprosjekt, og eldresentre som har strikking som aktivitet. Dere er kollegaer som har strikkeklubber og -konkurranser på jobb, og dere er de som tar frem strikketøyet foran TVn om kveldene. Felles med dere alle, er at det dere strikker redder liv. Det er dere som hjelper til med strikkeoppskrifter, økonomi, frakt, sortering, gode råd og tips. Dere hjelper så vi får til dette sammen.

Det er så mange barn som trenger dere, både dere som har strikket, som strikker nå og dere som tenker at dette vil dere være med på. Jeg håper dere blir med å strikke for livet fremover, så skal vi i Strikk for livet jobbe videre med å få det frem til de som trenger det:) Sammen kan vi hjelpe enda flere barn i 2014!

Rebekka🙂

P.S En fotojournalist følger Strikk for livet for tiden. Hun ønsker å komme i kontakt med noen av dere som strikker for livet. Hvis dere er interessert i å bli med på et intervju og noen bilder, ta kontakt med Beathe Schieldrop på beatheschieldrop@hotmail.com eller ring 96233442.

3 thoughts on “Strikk for livets første år

    • Vi har lagt ut strikkeoppskrifter under fanen «strikkeoppskrifter» under hovedbildet. Hvis du logger inn fra nettbrett eller mobil klikk deg inn i «meny» og deretter «strikkeoppskrifter». Om noen få dager legger vi ut reviderte strikkeoppskrifter:) Vi har da med oppskriftene i to størrelser, prematur og nyfødt.

      Si fra hvis du ikke finner de, så legger jeg de ut i kommentarfeltet her:)

      Rebekka

      • Supert, takk for svar! Jeg gleder meg til å sette i gang. Skal dele det videre på facebook, og tipse mormor også🙂