Hjemme igjen fra en spennende tur til Tanzania!

Nå har jeg kommet hjem fra enda en spennende tur til Tanzania:) Opplevelsene har vært mange, men internettet dårlig, så bloggingen har hopet seg opp til jeg nå er hjemme igjen. Det er så mye å fortelle, så derfor får dere høre om turen i to deler.

I slutten av september tok Malin og jeg turen til vakre Zanzibar. Malin er sykepleier og har også jobbet i Haydom, så vi tok turen tilbake til Tanzania og Zanzibar sammen. Mange har vel sett bilder fra den vakre øya i det Indiske hav. Glansbilder av hvite strender, palmetrær og vakre hoteller som inviterer til rekreasjon og luksus. Hvilket sted kan være bedre for et kurs i Kiswahili?

Malin og jeg bodde hos en lokal familie mens vi gikk på skole i Stone town. En pangstart på reisen inn i lokale skikker og kultur. Utrolig spennende, og veldig koselig å sitte med familiens seksåring og lære å telle til 100 på Kiswahili ved middagsbordet om kvelden. Mor i huset lærte oss tilogmed å lage fiskepinner! «Fishi sticki» ala Zanzibar kan anbefales:)

Etter to uker var oppholdet hos familien ferdig, og Malin og jeg takket for oss. Vi møtte kollega Gry fra Ullevål, og ferden gikk nordover på øya, til de hvite strendene, palmer og ferieliv på stranden. Etter intens jobbing i sommer kom dette helt som bestilt!

Men vi ville jo snakke Kiswahili, så vi trasket bort fra turiststien og inn i landsbyen. Du skulle ikke langt fra luksusen og de hvite strendene før fattigdommen sjokkerende viste seg. Glansbildet slo sprekker og virkeligheten var rett foran meg. Jeg har tenkt at Zanzibar har vært et av de stedene hvor det ikke er så ille. Et sted der de tjener på turisme og lever sånn noenlunde greit. Men når man kommer litt utenfor hotellområdet, så ser man sultne barn som feier gårdsplassen alene med småsøsken knyttet på ryggen, mens mamma og pappa er på jobb. For her handler det om å overleve. Fortsatt er mange på Zanzibar så fattige at de ikke har råd til mat. Hverdagen til mange er et slit hvor endene sjeldent møtes.

Vi var så heldig å bli vist rundt på flere helseklinikker og sykehuset i region nord. Vi hørte om prosjekter som har redusert malariaforekomsten kraftig, og om mindre HIV/AIDS enn store deler av Afrika, men fortsatt er det sjokkerende å se hvor dårlig stilt det er på mange andre områder. Vi ser statistikker fra WHO på høy dødelighet for mor under og rett etter fødsel, og på høy fattigdom og sult. Det er frustrerende å se at så mange har det slikt. Jeg spurte om mange nyfødte dør på grunn av at de blir for kalde og så syke, og da fikk jeg til svar at ja, sånt skjer på grunn av at barn tar vare på barn, og på grunn av mangel på varme klær. For selv på Zanzibar er det kaldere perioder og svingninger i døgnet. WHO kan også fortelle at hypotermi er et problem selv i tropestrøk. Man kan kanskje føle at det er rart å trenge varme klær et sted hvor det er så varmt som i Afrika, men også her har nyfødte og premature behov for et godt og varmt, stabilt miljø.

Fra sterke opplevelser på Zanzibar gikk turen til neste reisemål, Tanga, på fastlandet. Her har Bjørknes høyskole et kjempespennende tropemedisinkurs i samarbeid med TICC (Tanga international competence centre). Skal man ta tropemedisinkurs, så kan det jo ikke bli bedre enn å ta det nettopp i tropene, der tropesykdommene er. Dette resulterte i gode forelesninger fra leger som jobber både i WHO og lokalt i Tanzania, med behandling av sykdommene som daglig rutine. Vi besøkte helsesentere, sykehus og forskningsstasjon. En gledelig nyhet ble også annonsert, at leger uten grenser nå har godkjent kurset!

En av foreleserene på kurset var en Tanzaniansk lege fra WHO. Jeg benyttet anledningen til å få gode råd om hvilke sykehus som kan trenge hjelp fra Strikk for livet. Han kom med et navn, og avtale om et besøk ble inngått. Han kunne virkelig bekrefte den høye nyfødtdødeligheten i Tanzania, og at varme klær er et viktig tiltak for å redusere dødeligheten. Han rettet en takk til den viktige strikkehjelpen!

Og så er det veldig hyggelig å møte andre sykepleiere med variert erfaring. Det ble tre hyggelige, morsomme og lærerike uker. Faglig spennende, og sosialt helt topp!

De siste dagene på TICC i Tanga gikk også med til planlegging av forsendelsen av strikkeklær til Haydom. Det manglet ikke på hjelp hjemme på planleggingsfronten, flere gode venner og kollegaer hjalp til med sortering og pakking av klær før sending. IMG_4489

Marita hentet pakker videre på posten da jeg dro, og sto deretter klar med sekker fulle av strikketøy, klar til sending i november! Da sto Hans på SAS cargo/trust forwarding klar til å hjelpe med å sende klærne videre til Tanzania.

Om få dager kommer neste oppdatering fra når strikkeklærne når Tanzania, og deretter turen til Haydom! Følg med, og strikk for livet sålenge:)                                                        Du kan også bidra på kontonr. 1503 31 86808.

Ha en fin helg!

Rebekka:)

2 thoughts on “Hjemme igjen fra en spennende tur til Tanzania!

1. Flott å høre om det arbeidet dere gjør!
    Jegbhar strukket en del, men ikke sendt enda, vil dere ha sokker og luer hver for seg, eller kan alt lages i en pakke, vil gjerne gjøre det letteste for dere.
    Julegaven til meg selv blir penger til dere i år.
    Hilsen Kirsten Aasen

Sendt fra min iPad

> Den 20. des. 2013 kl. 14:34 skrev «Strikk for livet» :

• Så hyggelig å høre at du vil hjelpe oss med både strikk og penger! Det er en fin julegave som hjelper oss i arbeidet videre så klærne kommer helt frem til de som trenger de mest:)
      Når det gjelder sortering og pakking så gjør vi det slit at vi setter sammen sett av et par sokker, en lue og en kuvøsegenser. Tepper legger vi for seg selv. Vi legger det i en pose eller fester det sammen. Det er til stor hjelp om det som hører sammen er festet i hverandre, selv om det bare er enkelte deler av et helt sett, som et sokkepar til en lue. Hvis man ikke setter sammen sett er det uansett lurt å feste sammen sokker som hører til hverandre:)
      Tusen takk for kjempegod hjelp! Rebekka